صفحه اصلی
اخبار
تصاویر
ایستگاهها
مناقصه و مزايده
سیمای طرح
کارفرما،مشاور،پیمانکار
تماس با ما






 

عملیات اجرایی قطعه دوم تونل قطار شهری و احداث چهار تقاطع غیرهمسطح در شهر کرمانشاه با حضور وزیر کشور و دستور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.
دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی عصر یکشنبه در مراسمی که به همین منظور برگزار شد، اظهار داشت:  قطار شهری کرمانشاه اولین طرح قطار شهری و مهمترین طرح عمران شهری در غرب کشور است.
وی اظهار کرد: این قطار کریدور شمالی – جنوبی شهر کرمانشاه است که استفاده زیادی برای شهر دارد و از مطالبات همیشگی کرمانشاهی ها بوده است.
طرح دیگری که وزیر کشور درباره آن توضیحات کوتاهی داد، احداث چهار تقاطع غیرهمسطح در شهر کرمانشاه بود که به گفته وی، یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار برای احداث آن در نظر گرفته شده است.
بنابر اعلام رحمانی فضلی، پیمانکار هر دو طرح مورد اشاره قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) است.
حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهوری هم در این ارتباط زنده تصویری با تشکر از زحمات دست اندرکاران این 2 طرح دستور آغاز عملیات اجرایی آنها را صادر کرد.
در ادامه مراسم مهندس آرش رضایی شهردار کرمانشاه نیز با اشاره به  زیان های تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری اظهار کرد: هر سال تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری کرمانشاه، 150 میلیارد تومان به هزینه‌های آن اضافه می‌کند.


وی با اشاره به تصویب سیستم حمل و نقل ریلی شهری کرمانشاه در شورای عالی ترافیک کشور در سال 1386، گفت: از همان زمان تعیین نوع ناوگان و سیستم حمل و نقل به جلسات بعدی موکول شد تا در نهایت سیستم منوریل برای کرمانشاه به تصویب رسید.
مهندس رضایی تصریح کرد: این پروژه علی رغم برخی مخالفت‌ها در کرمانشاه استارت خورد و چند کیلومتر آن به صورت روگذر به اجرا درآمد.
وی افزود: اجرای این پروژه به صورت منوریل تا زمان شروع دولت یازدهم ادامه داشت و از زمان روی کارآمدن این دولت پروژه از منوریل به قطار شهری سبک تغییر وضعیت داد.
وی تصریح کرد: با تغییر وضعیت سیستم باید در قسمت‌های روگذر تغییراتی انجام می‌شد و مابقی مسیر نیز به صورت زیرگذر اجرا می‌شد.
مهندس رضایی طول فاز یک این پروژه را 8.5 کیلومتر و از میدان معلم تا میدان آزادی عنوان کرد و افزود: فاز دوم این پروژه نیز به طول 4.3 کیلومتر به صورت زیرگذر از میدان آزادی تا میدان فردوسی است.
شهردار کرمانشاه قرار گاه خاتم(ص) را پیمانکار فاز دوم پروژه قطار شهری کرمانشاه معرفی کرد و افزود: اجرای فاز دوم پروژه شامل 400 هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری و 100 هزار مترمکعب عملیات بتن ریزی است.
مهندس رضایی اعتبار پروژه قطار شهری کرمانشاه را 1500 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: 50 درصد این اعتبارات توسط شهرداری و 50 درصد مابقی از محل  اعتبارات دولتی تامین می‌شود.
شهردار کرمانشاه اظهار کرد: هر سال تاخیر در اجرای این پروژه با احتساب نرخ تورم 10 درصدی 150 میلیارد تومان به هزینه‌های آن اضافه می‌کند.
وی تصریح کرد: این در حالی است که اعتبار اولیه این پروژه به صورت منوریل 250 میلیارد تومان بود و تاکنون تنها 110 میلیارد تومان اعتبار در مجموع به این پروژه داده شده است.
مهندس رضایی تاکید کرد: ما به سالانه حدود 250 تا 300 میلیار تومان اعتبار برای پروژه قطار شهری کرمانشاه نیاز داریم تا بتوانیم سالی را به عنوان سال پایانی پروژه اعلام کنیم.


شهردار کرمانشاه پروژه قطار شهری را یک پروژه ضروری و حیاتی برای شهر و مردم کرمانشاه عنوان کرد و افزود: به 200 میلیون دلار فاینانس برای خرید تجهیزات قطار شهری نیاز داریم که در این زمینه نیازمند مساعدت دولت هستیم.
مهندس رضایی در ادامه از کلنگ زنی چهار تقاطع غیرهم سطح با همکاری قرارگاه خاتم (ص) در سطح شهر کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: این تقاطع‌ها در ورودی شرقی کرمانشاه، میدان امام حسین(ع) ،میدان امام (ره) و چهار راه مادر احداث خواهند شد.
 شهردار کرمانشاه با بیان اینکه امکانات و  وضعیت حوزه‌های مختلف خدمات شهری کرمانشاه متناسب با جمعیت آن نیست، گفت: متاسفانه امکانات در شهر کرمانشاه متناسب با جمعیت آن ارتقاء پیدا نکرده و به همین علت کرمانشاه نگاه ویژه دولت را می‌طلبد.
وی درآمد سرانه هر کرمانشاهی را 300 هزار تومان اعلام کرد وافزود: این میزان 20 تا 30 درصد درآمد سرانه سایر کلانشهرها هم نمی‌شود.
مهندس رضایی با بیان اینکه کرمانشاه برای کلانشهر شدن حدود 30 هزار نفر جمعیت کم دارد، گفت: این امر موجب شده تا نتوانیم از مزایای کلانشهر شدن بهره‌مند شویم، در حالیکه به قریب یک میلیون نفر در شهر کرمانشاه خدمات رسانی می‌کنیم اما چارت سازمانی ما برای اساس کلانشهرها تدوین نشده است.

در ادامه این مراسم سید حجت الله موسوی اجاق هضو شورای شهر کرمانشاه نیز با اشاره به جمعیت 970 هزار نفری شهر کرمانشاه گفت: کرمانشاه برای اینکه به طور رسمی کلانشهر شود باید جمعیتی یک میلیون نفری داشته باشد که در همین راستا حدود 30 هزار نفر جمعیت کم داریم.


وی تصریح کرد: همین امر موجب شده که علی رغم خدمات‌رسانی به قریب یک میلیون کرمانشاهی در شهر کرمانشاه هنوز نتوانیم از مزایای کلانشهر شدن استفاده کنیم.
این عضو شورای شهر کرمانشاه افزود: قطعا این امر به دور از تدبیر است که به خاطر 30 تا 40 هزار نفر جمعیت، کرمانشاه را از کلانشهر شدن محروم کنند و ما از دولت می‌خواهیم تا با تدبیر خود کرمانشاه را کلانشهر اعلام کرده و کرمانشاه را از مزایای آن برخوردار گرداند.
موسوی اجاق با اشاره به خسارت‌ها و آسیب‌های کرمانشاه در هشت سال دفاع مقدس، گفت: متاسفانه استان کرمانشاه در این دولت نیز همانند دولت‌های گذشته همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته است. این درحالیست که این استان به دلیل خسارت‌های ناشی از هشت سال جنگ آسیب‌های فراوانی دیده و حتی در چند سال بعدی هم به دلیل بار روانی ناامنی در منطقه کمتر سرمایه گذاری حاضر به حضور در استان می‌شد و خیلی از سرمایه‌گذاران نیز از استان فراری شدند.
موسوی اجاق افزود: همه این مشکلات و دفاع استان از مرزهای کشور این توقع را در ما ایجاد کرده که دولت نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد و حداقل عدالت را در مورد کرمانشاه رعایت کند.
عضو شورای شهر کرمانشاه اظهار کرد: این در حالیست که می‌بینیم به عنوان مثال در پروژه قطار شهری کرمانشاه نسبت به سایر کلانشهرها اعتبارات قطره چکانی به کرمانشاه داده می‌شود که با این روند تخصیص اعتبارات تا 15 سال دیگر هم این پروژه به بهره‌برداری نمی‌رسد.
موسوی اجاق در ادامه با در خواست اینکه کرمانشاه شهر سبز کشور معرفی شود، گفت: در کرمانشاه یک کیلوگرم دفن زبانه نداریم و علاوه بر این تمام نخاله‌های ساختمانی شهر بازیافت می‌شود.
وی افزود: در کنار اینها سرانه فضای سبز کرمانشاه از متوسط کشور بالاتر است و با توجه به اهمیت محیط زیست در شهر کرمانشاه از مسئولین دولتی می‌خواهیم که کرمانشاه را به عنوان "شهر سبز" در کشور معرفی کنند.
مهندس مجتبی نیک‌کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه شهرهای با جمعیت یک میلیون نفر به عنوان کلانشهر معرفی می‌شوند، گفت: این در حالیست که برای کلانشهر شدن کرمانشاه حدود 30 هزار نفر جمعیت کم داریم.


وی تصریح کرد: این امر موجب شده که علی‌رغم خدمات رسانی به حدود یک میلیون نفر نتوانیم از مزایای کلانشهر شدن برخوردار شویم و از مسئولین دولت می‌خواهیم تا در این زمینه تدبیر ویژه‌ای برای کرمانشاه لحاظ کنند.
مهندس نیک کردار با اشاره به وجود 32 شهر در استان کرمانشاه، گفت: متاسفانه توزیع جمعیتی مناسبی در سطح شهرهای کرمانشاه وجود ندارد و بعد از شهر کرمانشاه با قریب یک میلیون نفر جمعیت، شهر دوم استان یعنی اسلام آبادغرب حدود 100 هزار نفر جمعیت دارد.
وی جنگ را علت اصلی این توزیع نامناسب جمعیت عنوان کرد و افزود: در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از اهالی شهرهای استان به سمت کرمانشاه مهاجرت کردند و همین موجب شده تا در حال حاضر شهر کرمانشاه 300 هزار نفر حاشیه نشین داشته باشد.
مهندس نیک کردار اظهار کرد: قطعا آسیب‌های این حاشیه نشینی نه تنها شهر کرمانشاه را درگیر خواهد کرد، بلکه مشکلاتی نیز برای کشور ایجاد می‌کند.
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه مطالعات حاشیه نشینی و سایر آسیب‌های اجتماعی کرمانشاه انجام شده، گفت: زمانی از دولت می‌خواهیم تا بتوانیم این مطالعات را ارائه کرده و اعتبارات لازم برای حل معضل حاشیه نشینی و سایر آسیب‌های اجتماعی کرمانشاه را دریافت کنیم.
مهندس نیک کردار اظهار کرد: در حال حاضر شهر کرمانشاه 41 مشکل  و مسئله بزرگ دارد که این مشکلات شناسایی شده‌اند که امیدواریم با همت دولت بتوانیم این مشکلات را برای رفاه حدود یک میلیون نفر کرمانشاهی مرتفع کنیم.
وی با بیان اینکه کرمانشاه با لحاظ تمام شاخص‌ها رتبه 23 کشور را در توسعه یافتگی دارد، گفت: در کنار این مسئله کرمانشاه رتبه‌های برتر کشور را در نیز زمینه بیکاری دارد و این نشان می‌دهد که عدم توسعه یافتگی بیکاری به همراه دارد و از سوی دیگر بیکاری هم می‌تواند توسعه نیافتگی را رقم بزند.
مهندس نیک کردار اظهار کرد: برخی‌ها می گویند کرمانشاه کمتر توسعه یافته است، اما حقیقت این است که کرمانشاه توسعه نیافته است.
وی اظهار کرد: این درحالیست که کرمانشاه چهارراه شرق به غرب و شاهراه تهران-بغداد و نیز مسیر شمال غرب و جنوب شرق کشور است که می‌تواند با رونق و ایجاد زیرساخت‎ها در خود رونق تجارت و اقتصاد در کشور را رقم بزند.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در بسیاری زمینه‌ها قطب غرب کشور است، گفت: علاوه بر این مرزهای استان نیز منحصربه فردند، زیرا هم با قسمت عرب نشین و هم با قسمت کردنشین عراق هم مرزیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نیمی از صادرات کشور به عراق به تنهایی از مرزهای کرمانشاه انجام می‌شود.
مهندس نیک کردار با اشاره به وجود پنج بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین در کرمانشاه، گفت: خوشبختانه با قول مساعد دولت برای تبدیل این منطقه به منطقه آزاد، ظرفیت تجاری منطقه افزایش می‌یابد. وی تصریح کرد: همه این پتانسیل‌ها می‌طلبد که دولت و مسئولین توجه ویژه‌ای به این استان و مشکلات آن داشته باشند.



مهندس سعید سلیم ساسانی مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به جزئیات این پروژه اظهار داشت: قطعه دوم تونل قطار شهری کرمانشاه در حد فاصل میدان آزادی تا میدان فردوسی شهر کرمانشاه واقع شده که 4.3 کیلومتر طول دارد و قرار است طی پنج سال احداث شود.
مهندس ساسانی افزود: این تونل دارای شش ایستگاه زیرزمینی است که در مجموع 24 هزار متر مربع مساحت دارند.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه عمق تونل قطار شهری کرمانشاه را به طور میانگین 16 تا 18 متر عنوان کرد و گفت: ارتفاع تونل نیز حدود 7.2 متر و عرض آن نیز حدود 8.7 متر است.
مهندس ساسانی با بیان اینکه عمده عملیات اجرایی حفر تونل در عمق زمین انجام می شود، اظهار کرد: تنها در برخی قسمت ها رمپ زده ایم و تمام سعی ما این است که کمترین مزاحمت را در این پروژه برای مردم داشته باشیم.
وی اعتبار در نظر گرفته شده برای حفر این تونل را چهار هزار و 300 میلیارد ریال اعلام و اظهارداشتند که ساخت آن بطور مستقیم برای 234 نفر شغل ایجاد می کند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه اعتبارات کشور، گفت: این کار موجب می‌شود برکت به جیب خالی دولت برگردد.
وی با بیان اینکه اعتبارات سالانه قطار شهری کرمانشاه در سال جاری و سالهای گذشته همواره یک سوم اعتبارات سایر کلانشهرها بوده است، گفت: این امر موجب شده تا پروژه قطار شهری کرمانشاه طی این سالها با کندی پیش رود.
وی تصریح کرد: این اختلافات در تخصیص بودجه در حالیست که پروژه قطار شهری کرمانشاه به گفته مشاوران و صاحبنظران از پروژه‌های قطار شهری دیگر کلانشهرها چیزی کم ندارد.
وی اظهار کرد: این پروژه به طول 13 کیلومتر کریدور اصلی شمال به جنوب کرمانشاه را به هم متصل می‌کند و علی رغم تمام کمبودها این پروژه به پیشرفت خود ادامه داده است.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه با بیان اینکه توزیع عادلانه اعتبارات برکت را به جیب خالی دولت برمی‌گرداند، گفت: در همین راستا از دولت و مسئولین می‌خواهیم که نگاه سرد خود را از این شهر بردارند و بیش از پیش هوای این شهر و مردمانش را داشته باشند.
مهندس ساسانی با اشاره به پیشرفت اعتباری پروژه در سال جاری، گفت: این در حالیست که امسال پروژه قطار شهری کرمانشاه 65 میلیارد تومان اعتبار گرفته، در حالیکه سایر کلانشهرها امسال حدود 110 میلیارد تومان اعتبار گرفته‌اند.
وی اظهار کرد: درخواست ما از دولت این است که در سالهای آتی بودجه قطار شهری کرمانشاه روندی مانند سایر کلانشهرها پیدا کند.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه افزود: ما می‌پذیریم اگر برای همه بودجه کم است بودجه ما هم کم باشد، اما اگر بودجه برای سایر کلانشهرها هست باید برای ما هم باشد.
مهندس ساسانی ابراز امیدواری کرد، به رویه تمام سفرهای رییس جمهور تخصیص 100 درصدی این پروژه امسال داده شود و از طرفی فاینانس هم به آن تعلق گیرد. 
وی با بیان اینکه ما هم مشکل کمبود بودجه دولت را درک می‌کنیم، گفت: در همین راستا ماهم به سمت انجام مشارکتی پروژه ها رفته‌ایم، اما توقع ما این است که با حضور دولت در این سفر نگاه دولت و به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به غرب کشور و پروژه قطار شهری کرمانشاه تغییر کند.


 

.:: کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان قطار شهری کرمانشاه می باشد ::.